A A AAktualnościkomentarze (2)

Pracodawca winien wydawać pracownikom niezbędne środki czystości i higieny

Roman Zemanek, ekspert Państwowej Inspekcji Pracy w Opolu. (fot. archiwum)

Roman Zemanek, ekspert Państwowej Inspekcji Pracy w Opolu. (fot. archiwum)

Na pytanie czytelnika odchodzącego z pracy odpowiada Roman Zemanek, ekspert Państwowej Inspekcji Pracy w Opolu.

Piotr:- Chcę po 10 latach odejść z pracy. Czy mogę ubiegać się o wypłatę pieniędzy za ubrania robocze i środki czystości za ubiegłe lata? Jak je obliczyć?

Zobacz: Jakie konsekwencje grożą pracownikowi za pracę "na czarno"?

- Zasady powinny być ustalone w zakładowym regulaminie ich przydziału. Pracodawca po konsultacji z pracownikami, winien ustalić rodzaje stanowisk pracy, na których taka odzież, jak i obuwie robocze mają być wydawane, oraz okres ich używalności.

Odzież taka powinna być wydawana zawsze wtedy, gdy pracownik, przystępując do pracy we własnym ubraniu, może je zabrudzić, uszkodzić lub zniszczyć, a także gdy wymagają tego warunki wykonywania danej pracy.

Regulamin ten może w określonych sytuacjach przewidywać, że pracownicy będą używać własnej odzieży do pracy, która jednak musi spełniać niezbędne wymagania. Za używanie własnej odzieży przysługuje ekwiwalent pieniężny, który ustala się na podstawie aktualnych cen.

Zobacz: Okres wypowiedzenia zależy od czasu pracy

Pracodawca winien je ustalić po dokonaniu rozeznania cen w firmach zajmujących się obrotem taką odzieżą. Odrębnym ekwiwalentem pieniężnym jest należność za pranie i konserwację odzieży i obuwia, jeżeli pracownik wykonuje te czynności we własnym zakresie. Jego wysokość także ustala się na podstawie aktualnych cen.

Pracodawca winien też wydawać pracownikom niezbędne środki czystości i higieny, tak aby po pracy mogli się umyć. Ich rodzaje ma wskazywać regulamin.

Mimo braku w przepisach Kodeksu pracy regulacji odnoszących się wprost do ekwiwalentu pieniężnego za środki czystości, to jak wynika z orzecznictwa Sądu Najwyższego, jeśli pracodawca nie realizuje tego obowiązku, to w takiej sytuacji pracownikom przysługuje także stosowny ekwiwalent.

Jeżeli nie otrzymał Pan takiej odzieży i używał Pan do pracy własnej, jak i nie wypłacano ekwiwalentów za pranie i środki czystości, to może Pan żądać wypłaty zaległych świadczeń nawet do trzech lat wstecz.

Jeśli pracodawca odmówi Panu wypłaty zaległych świadczeń, może Pan złożyć do Państwowej Inspekcji Pracy wniosek o podjęcie interwencji.

Komentarze (2)

  • ~Tomek S. 2013-09-07, 17:26

    Jeżeli chodzi o sprawy Bhp, mam pytanie dotyczące zabezpieczenia sanitarnego pracowników.

    Pracuję na składzie opałowym wydaje się jasne, że należy się mi ubranie i odzież robocza, tylko jeszcze jeden problem mi się nasuwa. Po co mi mydło, skoro nie mam dostępu do toalety, ani bieżącej wody. Czy właściciel składu ma obowiązek zapewnić dostęp do węła sanitarnego, bo nie nie fajnie się wraca czarnym do domu?

    Pozdrawiam Tomek

     

    gizela75@wp.pl

  • ~Tomek S. 2013-09-07, 17:28
    pokaż komentarz
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.